Pages

fredag 20 februari 2009

Location! Location! Location!

Jag letar hus! Nej, inte till mig själv. Har redan hittat mitt drömhus. Nej, jag letar hus till mina romanfigurer. Ritar bilder av de hus jag föreställer mig. Skissar och skriver. Tänker ut planlösningar. Om jag ska kunna hålla reda på karaktärerna, vad de gör, var de är, så måste jag ju ha en given miljö för dem att röra sig i. Sen är det den omgivande miljön. Hur ser huvudkaraktärernas tomt ut? Hur ser det ut runt omkring, i närmiljön? Vilka bor där? Är det viktigt? Hur ser det ut i den lilla stan? Hur ligger butiker och annat i förhållande till varandra? Hur tar man sig dit? Hur långt är det? Även om jag inte tänker skriva in några långa miljöbeskrivningar i själva romanen så måste jag ju veta själv hur allt ser ut. Utgår inte från en faktisk miljö utan hittar på själv, även om jag tar bitar från platser jag känner till. Tittar också i inredningstidningar och böcker. Husen måste ju inredas. Vilken stil ska de ha? Hur hemmet ser ut säger ju en hel del om den/de som bor där. Det kan ju fungera som en metod att beskriva karaktärerna, eller i alla fall hjälpa till att förstärka bilden av vilka de är. Har dock inga Tolkien-ambitioner. Tänker inte hitta på ett eget land, med ett eget språk och egna folkslag ;) Hur höll han ordning på allt? Har aldrig orkat ta mig igenom hans böcker får jag erkänna, men jag är imponerad över hans kreativitet. Åter till handlingen...ska fortsätta leta hus. Kanske kan husknarka lite på Hemnet och få uppslag?

2 kommentarer:

  1. Visst är det kul att hitta på en fantasivärld! Att planera hur den ska se ut och sedan försvinna in i karaktärerna och handlingen. Att vara författare och få leva i fantasin måste vara världens bästa yrke!

    kram
    Karina

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med. Kan föreställa mig att skådespelare kan uppleva något liknande, men vi får ju inte bara spela en roll utan alla och dessutom bestämma vad de ska göra och säga och allt runt omkring. Fantastiskt!

    SvaraRadera