Pages

torsdag 16 februari 2012

När verkligheten kommer och stör!

Försvunna världar som återuppstår! Spännande tidsperspektiv! Filosofi och magi, kärlek och äventyr. Har hur kul som helst med boken jag skriver och gör en massa spännande research. Plötsligt kommer verkligheten i vägen. Vattenläcka under huset! Började skvala vid 2-tiden häromnatten. Panik!!! Vaknade med ett ryck och sprang runt som en yr höna innan jag fattade vad det var som lät. På med kläder, jacka och gummistövlar. Ut i den mörka natten. Skotta snö(!) för att kunna få upp källardörren där huvudkranen sitter. Beckmörkt och kallt. Kom till slut in i källaren och fick av vattnet. Låg vaken till 6 på morgonen och stressade upp mig över tanken på att behöva ringa runt till hantverkare och målade upp skräckbilder över vad som kan ha hänt med vattenledningen. Sen sova tre timmar. Upp. Ringa rörmokare. Rörmokaren säger: -Tyvärr, jag hinner inte den här veckan. Men hjälp!, tänker jag. Jag kan ju inte vara utan vatten i nästan en vecka. Tar in snö i hinkar som får smälta så att jag ska ha nånting i alla fall innan jag tar mig till affären en mil bort för att köpa flaskvatten. Känner en liten tacksamhet mitt i alltihop över att jag i alla fall fyllde vatten i vattenkokaren innan jag stängde av huvudkranen, så jag kan få mitt morgonkaffe. Fortsätta ringa rörmokare. Nästa har inte heller tid, men ger mig numret till en kollega som likt en ängel säger: - Jag ska bara dricka upp mitt kaffe så kommer jag! Hurra!!!!!! Jag springer ut för att skotta igen då luckan han ska in i är helt blockerad av snö och is. Hittar en grep att hacka sönder isen med så jag kan få bort den. Hugger grepen rakt i foten. Först genom gummistöveln och sen rakt in i stortån. AAAAAJ! Blodet rinner ur stöveln. Biter ihop. Fortsätter skotta. Tio minuter senare är rörmokaren här. Sätter på vattnet. Hör skvalandet, men hittar ingenting! What? Han kryper omkring under huset, men hittar inga läckor. Men jag hör ju att det kommer nerifrån! Det riktigt forsar!!!! Springer upp och ner för trappan och lyssnar, men nej, det är nerifrån det kommer. Till sist inser vi båda att det finns en del av husgrunden som tillhör en tillbyggnad och som inte kan nås någonstans!!? Det finns ingen lucka på utsidan att öppna och krypa in i. Tillbyggnaden gjordes före min tid och innehåller bland annat badrummet. Hur f-n kan man bygga ett badrum och sen inte skapa någon möjlighet att komma åt rör och ledningar? - Tyvärr, säger stackars rörmokaren. Du måste få hit en byggare som kan göra hål i grunden innan jag kan göra något mer. (HJÄLP!!!) Han får stänga av vattnet och åka igen. Fram med telefonkatalogen. Leta, leta. Kommer på att min granne som är byggare kanske kan ha tid. Ringer på mobilen. Hinner bara säga - Hej! innan samtalet bryts. Ringer igen. Ingen mottagning. - Just nu kan du inte nå det önskade numret! Aaaarrgghhhh. Jävla automatiska telefonröstkärring! Hittar en e-postadress. Mejlar ett desperat mejl med mitt ärende. Vet ju att många hantverkare har e-post för syns skull, men som de aldrig kollar. Under över alla under, efter två timmar ringer han. - Oj då, säger han när jag förklarar vad som hänt. - Jag reser bort på lördag och blir borta i två veckor, säger han sen. Jäklar, hinner jag tänka innan han fortsätter: - Men vi kan komma imorgon (fredag). Jag hinner nog inte göra nån lucka, men ett hål ska jag väl kunna fixa! Halleluja! Hurra! Nytt hopp! Så imorgon vid 10-tiden ska det knackas hål i väggen/grunden. - Gärna lite större än det på framsidan! Sa rörmokaren innan han åkte, så så får det bli. Vill ju inte att han fastnar! ;) Det kan bli dyrt! Med lite tur kan jag få hit honom också innan helgen. Ber till Gud att det inte är något komplicerat fel utan att jag har vatten igen till helgen. Tills dess längtar jag efter:

En dusch!!!!
Att kunna diska! (Till och med det ser jag fram emot! )
Tvätta kläder!
Vrida på kranarna och se vattnet flöda! (Som jag tagit så för givet!)
Tvätta händerna med VARMT vatten.
Tvätta håret!
Ett glas kallt kranvatten! Vilken lyx!

Håll tummarna nu att det blir fixat snabbt! Jag vill inte vara i den här verkligheten just nu. Jag vill tillbaka till mina fantasivärldar!!!

1 kommentar:

  1. Hej Lina,

    Efter att ha läst hur insiktsfull du är så tänker jag att du skulle passa utmärkt tillsammans med likasinnade. Vi är ca 100 brokiga filosofer på www.cognito.se som gärna skulle vija se dig filosofera med oss när du har tid. Skapa dig ett anonymt användarnamn på www.cognito.se och börja dela dina tankar med oss.

    Välkommen

    Klara

    SvaraRadera